Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies znajdującą się na stronie 14,15 wPolityce prywatności .
I. WYMAGANE DOKUMENTY 1. Dokumenty tożsamości rodziców dziecka (dowód osobisty lub paszport) 2. Pełnomocnictwo – w przypadku składania wniosku przez pełnomocnika. 3. Karta urodzenia/karta martwego urodzenia przekazana przez szpital lub inną jednostkę służby zdrowia.
II. MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW Urząd Stanu Cywilnego właściwy dla miejsca urodzenia dziecka. 1. Urząd Stanu Cywilnego w Pasłęku (pokój nr 2 na parterze) 14-400 Pasłęk, Plac Świętego Wojciecha 5 2. Za pośrednictwem platformy ePuap https://epuap.gov.pl
III. OPŁATY 1. Zgłoszenie urodzenia nie podlega opłacie skarbowej. 2. Opłata skarbowa od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa dla osoby załatwiającej sprawę (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu) - 17,00 zł. Wpłat z tego tytułu należy dokonywać w kasie Urzędu lub na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Pasłęku w Braniewsko-Pasłęckim Banku Spółdzielczym z siedzibą w Pasłęku 47 8313 0009 0000 3447 2000 0301 Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy dostarczyć przy zgłoszeniu.
IV. SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY 1.Sporządzenie aktu urodzenia. 2. Odmowa sporządzenia aktu urodzenia.
V. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY 1. Sporządzenie aktu urodzenia - w dniu zgłoszenia. 2. Odmowa sporządzenia aktu urodzenia - do miesiąca, a w sprawach skomplikowanych do dwóch miesięcy.
VI. TRYB ODWOŁAWCZY Odmowa sporządzenia aktu następuje w formie decyzji, od której służy odwołanie do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
VII. PODSTAWA PRAWNA 1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2020 r. poz. 1463 z późniejszymi zmianami). 2. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2020 r. poz. 1359 z późniejszymi zmianami). 3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. Ustawa o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2020 r. poz. 1546 z późniejszymi zmianami).
VIII. INNE INFORMACJE Zgłoszenia urodzenia dziecka należy dokonać w urzędzie stanu cywilnego miejsca urodzenia dziecka w terminie 21 dni od daty urodzenia dla dziecka żywego, 3 dni dla dziecka martwo urodzonego. Zgłoszenia może dokonać matka dziecka, ojciec dziecka - jeśli dziecko pochodzi z małżeństwa, pełnomocnik. Osoba zgłaszająca składa oświadczenie o wyborze nie więcej niż dwóch imion dla dziecka. Kierownik USC po dokonaniu rejestracji noworodka nadaje mu nr PESEL i dokonuje zameldowania na adres jednego z rodziców i wydaje jeden egzemplarz odpisu skróconego aktu urodzenia w formie papierowej. Jeśli zgłoszenia dokonuje pełnomocnik, w pełnomocnictwie należy wskazać imiona dziecka oraz adres jednego z rodziców pod którym ma zostać zameldowane. W przypadku dziecka poza małżeńskiego, jeśli nie następuje uznanie ojcostwa przy sporządzeniu aktu, w pełnomocnictwie należy podać dane osłonowe ojca (imię).